Patient hos oss

Sjukhusvärd tar emot i receptionen.

Här finns information för dig som är patient, och för dig som vill veta mer om vården hos oss på Angereds närsjukhus. Du kan läsa om våra mottagningar, vad du ska tänka på inför ditt besök hos oss och vilka rättigheter du har som patient.

Söka vård hos Angereds närsjukhus

Angereds närsjukhus är ett specialistsjukhus. Det innebär att du behöver ha en remiss eller en egenremiss för att söka vård hos oss. Vi har alltså inga mottagningar med akutsjukvård på sjukhuset.

Om du vill komma till någon av våra mottagningar kan du vända dig till din vårdcentral. Läkaren där kan bedöma ditt tillstånd och sedan skriva en remiss till den mottagning som kan ge dig vård för dina besvär.

Du kan även skriva en egen vårdbegäran, en så kallad egenremiss. På sidan Remiss och egenremiss kan du läsa om hur du skriver en egenremiss. Där hittar du också formulär för egenremisser att fylla i.

När vi har fått en remiss eller en egenremiss, bedömer vi vad vi kan hjälpa dig med och skickar sedan ett svar till dig.

Angereds närsjukhus är en del av Sjukhusen i väster (Alingsås lasarettAngereds närsjukhusFrölunda specialistsjukhusKungälvs sjukhus).

Vi utbildar nya medarbetare

På Sjukhusen i väster har vi ansvar för utbildningar till yrken inom vården. Därför kommer du som är patient hos oss att möta olika yrkesgrupper som är under utbildning. De har tystnadsplikt och har handledare vid sjukhuset som ser till att de följer sjukhusets regler. Om du inte vill att studenter deltar i din behandling eller läser i din journal, tala med vårdpersonalen.

Välkommen till oss!

Vid akut sjukdom

Om du blir akut sjuk och inte kan vänta på en behandling ska du åka till en akutmottagning. Om du behöver en ambulans – ring 112.

1177

Om du har frågor och vill ha hjälp med att hitta rätt vård kan du ringa för rådgivning till telefonnummer 1177.

Vill du hitta information om sjukdomar, undersökningar och behandlingar, kan du gå in på 1177.se. Där finns information både på svenska och på andra språk. 

Vill du hålla kontakt med oss via internet? I så fall kan du använda 1177.se

Det kostar ingenting och du kan använda tjänsten till exempel för att: 

  • avboka eller omboka ett besök 
  • begära intyg samt beställa blanketter eller journalkopior 
  • förnya dina recept, se vilka läkemedel du har, eller hur många uttag du har kvar
  • se hur långt du har kvar till frikort
  • skriva en egenremiss (egen vårdbegäran)

För att börja använda e-tjänsterna på 1177, gå in på 1177.se och läs mer, eller be om hjälp på din mottagning.