Vad du kan göra om du inte är nöjd

Det är viktigt att du som patient vet vart du kan vända dig om dina rättigheter har blivit kränkta.

På Angereds Närsjukhus kan du i första hand vända dig till verksamhetschefen om du har synpunkter eller klagomål på verksamheten eller den hälso- och sjukvård som sjukhuset erbjuder. Du hittar kontaktuppgifter till våra chefer på sidorna om vår Organisation och på respektive mottagningssida under fliken Våra mottagningar. Du kan också läsa mer under fliken Synpunkter och klagomål.

Du är också välkommen att ta kontakt med mentorerna i rättighetsfrågor på Angereds Närsjukhus, MR-mentorerna, som har ett särskilt uppdrag att arbeta med mänskliga rättigheter på sjukhuset. Du kan maila MR-mentorerna på ans.mr@vgregion.se eller fråga efter någon av dem i sjukhusets reception.

Om du upplever att dina mänskliga rättigheter har kränkts kan du också vända dig till följande myndigheter:

IVO hjälper med klagomål mot bland annat hälso- och sjukvård och socialtjänst.

Patientnämnden hjälper med kontakten med hälso- och sjukvårdpersonal, information, och svarar på frågor.

DO hjälper med klagomål om diskriminering och hjälper till att skydda rättigheter.

BO hjälper till att skydda barns rättigheter. 

JO hjälper med klagomål mot myndigheter.

JK hjälper med klagomål mot myndigheter och domstolar.

Om du inte vet vilken myndighet du bör vända dig till kan du kontakta oss, vi hjälper dig gärna. Du kan också läsa mer på 1177.se samt på Regeringens webbplats om mänskliga rättigheter

Senast uppdaterad: 2018-11-27 18:52