Träning

Våra kroppar är byggda för att röra på sig. När du rör på dig händer det mycket i kroppen. Blodcirkulationen ökar och att cellerna tar upp mer syre – och du känner dig både piggare och starkare!

Vad händer i kroppen?

Om man rör på sig regelbundet får kroppen lättare för att ta hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner. Att ha mindre stresshormoner i kroppen är bra både för hjärtat, sömnen och humöret. 

När man gör av med energi tar kroppen av sitt eget energiförråd, vilket gör att man exempelvis kan minska sitt bukfett, ifall man har behov av det. 

Andra positiva effekter är att blodsockernivån sjunker och blir mer stabil. Rörelse frigör även hormoner i kroppen, som gör att du mår bra och känner dig glad. Att motionera regelbundet kan alltså göra att man både håller sig friskare och blir gladare! 

Mindre risk att bli sjuk 

Genom att motionera kan man minska risken för att drabbas av olika sjukdomar. Rörelse och motion motverkar att man ska drabbas av: högt blodtryck, övervikt, typ 2-diabetes, blodproppar och hjärt- och kärlsjukdomar. Man har dessutom lägre risk för att bli sjuk i exempelvis: demens, bröstcancer, depression och artros i lederna. Fysisk aktivitet har faktiskt en så pass stor effekt på hälsan att den i många fall kan fungera som ett läkemedel.  

Hur mycket träning behövs?

Att röra på sig minst 30 minuter varje dag är det bästa för din hälsa. Men tänk på att all fysisk aktivitet gör skillnad! När du tar trapporna istället för hissen, eller går ut på en lätt promenad, bidrar du till att stärka din hälsa. Det är även viktigt att inte sitta stilla för länge, ta gärna pauser där du står upp och rör lite på dig. 

Vill du få in mer fysisk aktivitet i vardagen kan du även börja med att springa löprundor eller träna på ett gym.

En kombination av rörelse i vardagen och motionspass är det allra bästa!


Senast uppdaterad: 2018-03-06 15:32