Synpunkter och klagomål

Är du missnöjd med besöket hos oss och vill lämna klagomål? Eller har du synpunkter och idéer på hur vi kan bli bättre? Du får gärna höra av dig och berätta. Dina synpunkter och klagomål är viktiga för oss. Det ger oss en möjlighet till att förbättra vårt arbete och verksamheten.

Om du vill lämna synpunkter eller klagomål kan du använda formuläret nedan eller skriva och skicka dem till oss - adress hittar du på vår kontaktsida.

Du kan även vända dig direkt till vårdenhetschefen för den mottagning det gäller.  Du hittar kontaktuppgifter till våra vårdenhetschefer på sidan Organisation, och på respektive mottagnings sida under Våra mottagningar.

Ibland uppstår det problem och då vill vi göra vårt bästa för att reda ut det. Därför har vi tydliga rutiner för klagomålshantering. De innebär att vi dokumenterar alla klagomål vi får in och följer upp dem.

Du som patient eller närstående ska alltid få återkoppling om hur vi ser på problemet och vad vi planerar för åtgärder. Om vi inte lyckas reda ut problemet kan vi hänvisa dig till rätt instans utanför sjukhuset.

Angereds Närsjukhus viktigaste mål är att erbjuda dig som patient eller anhörig ett trevligt bemötande och en god vård. Därför vill vi gärna ta del av dina idéer och synpunkter på hur vi kan bli bättre. 

Det finns flera myndigheter som arbetar för att din vårdkontakt ska ske på ett bra och säkert sätt. Här nedan kan du läsa om hur de arbetar med att stödja dig som patient:

  • Inspektionen för vård och omsorg (IVO) – hit kan du vända dig om du har klagomål på hälso- och sjukvård eller socialtjänst, och inte är nöjd över responsen du fått när du kontaktat dessa.
  • Patientnämnden i Göteborg – hit kan du vända dig om du vill få hjälp och stöd som patient i kontakten med vården.
  • Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd – här kan du göra en anmälan om du anser att någon yrkesutövare i vården har begått ett fel som kräver att personen får en varning.
  • Patientskadeförsäkring – hit kan du vända dig om du vill ansöka om ersättning för en skada som uppkommit i samband med vård och behandling.
  • Läkemedelsförsäkring – hit kan vända dig om du har blivit skadad av ett läkemedel som sålts eller lämnats ut i Sverige, och vill göra en anmälan.

Har du synpunkter, frågor och funderingar gällande din vård eller Angereds Närsjukhus?

Berätta för oss, och använd gärna formuläret här nedan.

Du kan skriva anonymt om du vill.

Synpunkter och klagomål

Jörgen Andréasson

Utvecklingschef, Forsknings- och utvecklingsenheten
Telefonnummer
E-post
Senast uppdaterad: 2017-11-29 12:22