Invigning av Endoskopimottagning Angered

Lisa Granhed, Tobias Nilsson, guldglitter och ballonger.

Nu är vår nya och toppmoderna endoskopimottagning färdig och redo att erbjuda våra patienter bästa möjliga vård. Det firades med en liten invigningsfest på Angereds närsjukhus på eftermiddagen den 22 oktober.

De nya lokalerna för endoskopiverksamhet är bättre än de tidigare ur både arbetsmiljösynpunkt och för patienterna. De för också med sig att Angereds närsjukhus/Sjukhusen i väster får ett större uppdrag inom Västra Götalandsregionen. För från januari 2022 kommer Västra Götalandsregionen att erbjuda tarmcancerscreening till alla invånare som är 60–74 år och den nya endoskopimottagningen blir då en viktig och nödvändig kugge i arbetet med att tillgodose behovet av screening inom regionen.

Och, det finns förhoppningar om att utveckla endoskopiverksamheten ytterligare.

- Vi inväntar regionalt beslut på om vi kan öppna en andra operationssal för endoskopi på Angereds närsjukhus. Om det går i lås får vi ett ännu större uppdrag inom Västra Götalandsregionen, säger Tobias Nilsson, biträdande sjukhusdirektör.

Se filmen från invigningen här nedan och hör Lisa Granhed, verksamhetschef, Tobias Nilsson, biträdande sjukhusdirektör och Christina Tinggaard Zurka, endoskopisjuksköterska, berätta om den nya mottagningen.

Vill du se undertexter? Klicka på symbolen [CC] i nedre högra hörnet och välj svenska. Du hittar även en transkription under filmen här nedan.

Transkription av filmen Invigning av Endoskopimottagning

[Text:] Invigning av Endoskopimottagning Angered, 22 oktober 2021.

[Angereds närsjukhus exteriör.]

[Lisa Granhed:] Hör ni, välkomna till den officiella invigningen av Endoskopimottagning Angered!

Jag säger officiella, för vi har redan tjuvstartat. Endoskopimottagning har varit igång nu i drygt en vecka. Jag kan också med gott samvete säga att det här är en toppmodern mottagning!

Ett stort tack till er alla som har rott det här i hamn.

Tack!

[Tobias Nilsson:] Det är väldigt roligt att se de här lokalerna där vi strax ska gå in, och det ni har gjort här.

Ni har fixat förutsättningar för det kommande screeninguppdraget. Vi har mycket spännande framför oss; ett större uppdrag och mer att göra.

Vi hoppas ju på att det här är första steget och att vi sedan kan göra en sal 2 för endoskopi, så att vi kan göra ännu mer.

Stort tack till er alla, och grattis till det här!

[Lisa Granhed och Tobias Nilsson klipper invigningsbandet.]

[Smäll från inomhusfyrverkerier, guldkonfetti och applåder.]

[Tobias Nilsson sträcker fram en hand till Lisa Granhed och säger:]

Tack så mycket! Och grattis till lokalerna!

[Sorl och klipp från invigningsfestligheterna.]

[Klippbilder från lokalerna.]

[Christina Tinggaard Zurka, Endoskopisjuksköterska:] Angereds närsjukhus har dels en gastroenterolog som skoperar och som också har lärt upp mig och en kollega, så att vi nu är endoskoperande sjuksköterskor.

Det gör att vi har en bra skopikapacitet, ur skopistsynpunkt.

Vi hoppas att vi så småningom kan få bygga ytterligare en sal för att kunna bidra ytterligare till skopiverksamheten för Sjukhusen i väster och för Västra Götalandsregionen.

Ur arbetsmiljösynpunkt är de nya lokalerna väldigt mycket bättre, även för patienterna.

[Text:] Från januari 2022 kommer Västra Götalandsregionen att erbjuda tarmcancerscreening till alla invånare som är 60–74 år.

Den nya endoskopimottagningen på Angereds närsjukhus kommer att vara en viktig del i arbetet med att tillgodose behovet av screening. Välkommen till oss!

[Guldkonfetti sopas undan.]

[Logotyp:] Västra Götalandsregionen, Sjukhusen i väster.